Oktatóink a Logopédia mesterszakon

dr. habil. Jakab Zoltán

2021.11.10.
Oktatóink a Logopédia mesterszakon
A logopédia mesterképzési szak kari oktatója, pszichológus, a Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézetben egyetemi docens. Leginkább kutatásmódszertani témájú kurzusokat oktat, de az utóbbi időben a nyelvi fejlődés, a beszédészlelés, a fogalmak elsajátítása került kutatásai fókuszába. A Logopédia MA-n oktatott kurzusa, a  Kutatásmódszertan és statisztika a logopédiában.

Pszichológus diplomámat az ELTÉ-n szereztem; megismeréstudományi PhD-met pedig az ottawai Carleton University-n (2001). 2012 óta dolgozom az ELTE BGGYK Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézetében, ahol kognitív fejlődéslélektant, neuropszichológiát, és kutatásmódszertant tanítok. Jelenlegi kutatási területeim a nyelvi fejlődés (elsősorban a beszédészlelés fejlődése) és a fogalmak elsajátítása.

A Kutatásmódszertan és statisztika a logopédiában c. tárgy célja kettős. Az egyik az adatelemzés és hipotézisvizsgálat elméleti alapjainak, illetve képességeinek elsajátítása; ez kiterjed az egyváltozós, illetve alapszinten a többváltozós módszerek használatára és értelmezésére is. A gyakorlati alkalmazás céljából megismerkedünk néhány, adatelemzésre jól használható számítógépprogrammal (Excel; SPSS; RopStat; CogStat). A másik cél a vizsgálattervezés alapjainak megtanulása (a hipotézisekhez megfelelő vizsgálattervek kidolgozása, beleértve ebbe az ingerek és mért válaszok meghatározását, a független változók és vizsgált csoportok elrendezését, a mintaválasztást, és azt, hogy már a vizsgálat megtervezése során tisztában legyünk az eremények majdani elemzésének módjával). A vizsgálattervezés gyakorlati alapjainak támogatására megismerkedünk az E-Prime kísérlettervező programmal, valamint a hanganalízis és szintézis céljára széles körben használt Praat-tal. Részben tehát általánosabb érvényű, más területeken is használható, részben pedig logopédia-specifikusabb módszertani ismeretek és készségek átadására törekszünk.