Differenciált tanulásszervezés a felsőoktatásban
Önjáró kurzus oktatóknak

A hallgatók közötti különbségek növekedésével felvetődik a differenciálás szükségessége a felsőoktatásban, kihívásokat jelent azonban a hallgatók előzetes tapasztalatainak, tudásának, érdeklődésének, céljainak, tanulási preferenciáinak, (speciális) szükségleteinek különbözőségét összehangolni a tanulási eredményesség, a tehetséggondozás vagy a magas szintű elvárások oktatói célkitűzéseivel. A kurzus célja, hogy segítsen tudatosítani a differenciálással kapcsolatos oktatói nézeteket, értelmezni a differenciálást a felsőoktatás területén, hogy bemutasson olyan szempontokat, módszertani, technológiai lehetőségeket az oktatói munka támogatására, amelyek képesek a hallgatói különbségekhez való „ésszerű alkalmazkodás” és az egyetemes tervezés megvalósulása révén a hallgatók közötti különbségeket tanulási erőforrássá alakítani a felsőoktatásban.
A tanulási folyamatok különbözőségeit a tanulás egyetemes tervezésének szempontjából vizsgálva a résztvevők saját tanulási preferenciáik tudatosításával indulnak el a téma feldolgozásának útján, és a tanulási profil, a tanulóközösség, a diagnosztikus és támogató értékelés, az önszabályozás, öndifferenciálás mentén jutnak el az ELTÉ-n elérhető tanulási támogatások rendszerének megismeréséig, amely nemcsak a hallgatók, de az oktató kollégák támogatását is szolgálja. A kurzus részletes tematikája itt elérhető.
A kurzus hat modulból, modulonként 45 perc alatt elvégezhető tanulási egységekből épül fel, amely „self paced” vagy „önjáró” kurzus műfajának megfelelően a résztvevők önállóan, saját haladási tempójuknak megfelelően dolgozhatnak fel. A Canvas online tanulásmenedzsment rendszerben (LMS) megjelenő tananyagok és feladatok feldolgozását számos ábra, kép, infografika, videó támogatja. A kollégák egymással történő kommunikációját, tapasztalatcseréjét fórumbeszélgetések teszik lehetővé. A modulok végén kvízek segítik a megszerzett tudás elmélyítését, egyes helyzetekben történő alkalmazását, az oktatási helyzetekhez kapcsolódó attitűdök tudatosítását.
Jelentkezés esetén az oktató saját Canvas felületén (canvas.elte.hu, belépés Neptun kóddal) megjelenik a kurzus felülete.
A kurzusra és az ELTE OTO más, oktatóknak szóló önjáró kurzusaira itt lehet jelentkezni: Jelentkezés oktatásmódszertani önjáró (self paced) kurzusokra
A kurzus elvégzése mellett lehetőség van a kurzus segédanyagainak felhasználására a saját oktatói tevékenységeink során.
A kurzust az azt már elvégző kollégák, az ELTE Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Irodája (SHÜTI) és karunk Speciális Szükségletű Hallgatók Segítő Testülete (SHST) mellett a kurzus tartalomfejlesztőjeként magam is ajánlom figyelmetekbe:
Nagyné dr. Schiffer Csilla, egyetemi docens, Általános Gyógypedagógiai Intézet