Zeneterápiás tanulmányutak – Oslo

Megérkezésemkor egy ósdi, de nagy becsben tartott lila pianínó fogadott az épület előtt, ami az akadémia 50 éves múltját szimbolizálja az egész évet átívelő eseménysorozat vezető arculati elemeként.
![]() |
![]() |
Ingeborg Nebelung zeneterapeuta oktatatótársam, akivel az Európai Zeneterápiás Szövetség elnökségéből ismerjük egymást, a norvégok közvetlenségével, nagy mosollyal és öleléssel fogadott. Büszkén és türelemmel lett a vezetőm a kint töltött időre, maximálisan szem előtt tartva azokat a tapasztalási lehetőségeket, amik érdekesek lehetnek számomra a magyar képzésbe történő implementálhatóság szempontjából. Már az első körbevezetéskor megtetszett az akadémia belső tereinek egyszerű, modern, letisztult designja és ahogy üveget, követ és fát ötvöznek. A folyosók és a közösségi terek tágasak, világosak, funkcionálisak. A tantermek jól felszereltek, akusztikailag remekül szigeteltek, a legkorszerűbb IT eszközökkel ellátottak. A zeneterápiás termek mind akusztikus mind digitális hangszerparkja mintaértékű. A hangszerek bármelyik pillanatban hozzáférhetők, mert a termeken belül, okosan felosztott és ablakokkal ellátott beépített szekrényekben tárolják őket. Mind a nappali, mind a levelező tagozatos zeneterapeuta képző csoportok kis létszámúak: 8-10 fősek maximálisan.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Az oktatók különböző projektekbe invitálják a hallgatókat. Ilyen projekt például a nagy sikerű „Zenét a börtönökbe” program, amire évek óta sokszoros a túljelentkezés. Ennek a projektnek a keretében fegyházakba települnek ki a képződő zeneterapeuták: az ismerkedés során együtt főznek, alkotnak, játszanak a fegyencekkel, a végén pedig koncerttel ajándékozzák meg őket. A folyamat többnyire egy szemeszteren keresztül tart és minden eleme okosan átgondolt és vezetett, szupervízióval kísért. A projekt keretében született élménybeszámolók, koncertfelvételek, interjúk a közösségi médiába is eljutnak, érzékenyítve ezzel a társadalmat és megsegítve a következő programokhoz kapcsolódó támogatói háttér épülését. Lehetőségem nyílt részt venni a projekt egyik nyitó workshopján, ahol a pszichés felkészítés mellett nagy hangsúlyt fektettek a gyakorlati tanácsokra és az egyes programelemek mögött rejlő összefüggések magyarázatára. A projektzáró koncertre a diákok közösen komponálják és állítják össze a repertoárt, rengeteg improvizatív elemmel, a próbák pedig már a szemeszter elejétől folyamatosak. A zárókoncertről cd és dvd is készült, a tanulságokat könyv és publikációk summázzák.
![]() |
![]() |
Nyitott, kreatív, tudásszomjas zeneterapeuta hallgatókat ismertem meg, akik abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy a fejlődésükhöz minden anyagi, technikai és egyéb háttér biztosított az akadémián. Az oktatókkal olyan kapcsolatok és tervek születtek, amelyek reményeim szerint a jövőben gyümölcsözőek lesznek. A hallgatókkal és kollégákkal közös improvizációs körünkben pedig sokadszorra is megtapasztalhattuk a zene univerzális voltát: nem számított nyelv, kultúra, életkor, fokozat, sem a hangszer márkája a kezünkben: ember játszott emberrel és alkotott a pillanatban, maradandót….