Új tagokkal és új kutatási céllal az MTA támogatásával

2025.07.16.
Új tagokkal és új kutatási céllal az MTA támogatásával
Kihirdették az MTA 2025-ös Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázatának eredményeit. A program célja olyan kutatások támogatása, amelyek tudományosan megalapozott módon járulnak hozzá a nevelés és oktatás fejlesztéséhez, a pedagógiai gyakorlat megújításához, valamint a tudásátadás és értékközvetítés módszertani és szemléletbeli korszerűsítéséhez. A pályázaton elnyerhető maximális támogatás összege évente 30 millió forint.

Az „Egyedi tanulók – közös iskola. Autista és tanulásban akadályozott diákok közösségi helyzete, életminősége és pedagógusaik ráhangoltsága” című kutatás szintén támogatásban részesült az MTA 2025-ös közoktatás-fejlesztési pályázatán. A kutatás vezetője dr. Szekeres Ágota az ELTE BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézet egyetemi docense.

A most induló projekt részben a korábbi MASZK kutatócsoport tevékenységének folytatása, ugyanakkor fontos újdonság, hogy a csapathoz a tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirány oktatói is csatlakoznak.

A kutatás célja, hogy három fontos területen vizsgálja meg az iskoláskorú autista és tanulásban akadályozott gyermekekkel kapcsolatos tapasztalatokat. Egyrészt feltárjuk, milyen tényezők segítik a szülők életminőségét, mennyire elégedettek az ellátással és az iskolai környezettel, valamint hogyan viszonyulnak ezek a nemzetközi adatokhoz. Másrészt megnézzük, hogyan hat a pedagógusok ráhangoltsága az osztályközösségek légkörére, különösen sajátos nevelési igényű tanulók esetében. Végső célunk, hogy a kutatás eredményei alapján olyan önállóan elvégezhető, gyakorlati tudásra épülő kurzusokat dolgozzunk ki pedagógusoknak és szülőknek, amelyek hozzájárulnak a gyermekek jobb iskolai beilleszkedéséhez és a családok támogatásához.

 

A kutatócsoport munkájáról bővebb információ itt található.

A nyertes kutatócsoportok négyéves időtartamra kaptak támogatást. A teljes periódus alatt évente be kell számolniuk előrehaladásukról a Bírálóbizottság előtt. Emellett szigorú tudományos követelményeknek is meg kell felelniük: a második évtől kezdve legalább két tanulmányt kell publikálniuk Q1 vagy Q2 kategóriába sorolt nemzetközi tudományos folyóiratokban. Kutatási eredményeiket konferenciákon és más szakmai fórumokon is be kell mutatniuk – különös tekintettel azokra az eredményekre, amelyek tudományos módszerekkel igazoltan pozitív hatással vannak a közoktatásra.