Új szintre lépett az inkluzív iskolafejlesztési projekt Kenyában

2023.11.09.
Új szintre lépett az inkluzív iskolafejlesztési projekt Kenyában
Október 29-én megérkezett az ELTE BGGYK és az ADRA Hungary szakértői csoportja a kenyai Migoriba, hogy újabb helyszíni terepmunkával folytassák a 2021-ben megkezdett inkluzív iskolafejlesztési projektet. A Bárczit ezúttal Dr. Perlusz Andrea dékánhelyettes, a projekt szakmai vezetője, Dr. Márkus Eszter dékánhelyettes és Erdős Attila, a Nemzetközi Iroda vezetője, az ADRA-t pedig Sitkei Zoltán igazgató képviselte.

Az egyhetes program során a csoport tagjai látogatást tettek a Migori Megyei Kórházban és megbeszélést folytattak az illetékes kórházi vezetővel azzal kapcsolatban, hogy 2023 októberében megkezdődött a múlt évben vizsgált és kiszűrt sajátos nevelési igényű tanulók orvosi vizsgálata és egészségügyi ellátása, rehabilitációja. Találkoztak azzal a szemészorvossal, aki a látássérült tanulók vizsgálatát végzi és kezelésüket irányítja; illetve a gyógytorna részleg vezetőjével és munkatársaival is rövid megbeszélgetést folytattak. A projekt egyik igen fontos eredménye, hogy a második évben a sajátos nevelési igényű tanulók komplex rehabilitációja elkezdődött, az inkluzív oktatás mellett az egyéni szükségletekhez illeszkedő orvosi diagnosztika és egészségügyi rehabilitáció is elindulhatott a Hungary Helps Ügynökség támogatásával.

A kiutazás ELTE szinten is fontos eseménye volt, hogy a BGGYK kezdeményezésére és előkészítésével aláírásra került az ELTE és a helyi Rongo Egyetem közötti együttműködési keretmegállapodás, ami megfelelő keretet biztosít a jövőben megvalósítandó oktatási, kutatási és fenntarthatósági együttműködésekhez. A közel kétórás szakmai találkozó során intenzív párbeszéd zajlott, a sajátos nevelési igényű tanulók inkluzív nevelésével kapcsolatos elméleti és gyakorlati nézetek és ötletek, illetve a gyógypedagógiai ismeretekkel rendelkező pedagógusok képzésével és továbbképzésével kapcsolatos elképzelések megosztásáról; illetve a többi tudományterületre is kiterjedő együttműködések feltérképezéséről. 

A szakmai programok és feladatok nagy részét ez évben is a helyi iskolákban megvalósított terepmunka jelentette. A Hungary Helps által biztosított támogatás lehetővé tette, hogy mind az öt partner iskolában víztisztító berendezéseket tudtak átadni és beüzemelni. A berendezések telepítésének elsődleges célja, hogy a tanulóknak állandó rendszerességgel biztosítható legyen annyi tiszta víz, hogy a kezüket, szemüket, orrukat, fülüket tiszta vízben megmoshassák, amivel nagyrészt megelőzhetőek azok a fertőzések, melyek hosszabb távon látás- vagy halláskárosodáshoz vezethetnek. A berendezések működtetési bemutatásán túl kiemelt jelentőséget kapott az archigiénés protokoll kidolgozásával kapcsolatos egyeztetés. A folyamat végrehajtását egy egészségügyi végzettségű ápolónő felügyeli majd az iskolák rendszeres látogatása során. 

 

Minden iskola kapott egy-egy könyvcsomagot is, amellyel a különböző korosztályú tanulók oktatását és fejlődését tudják segíteni a tanárok. Nagy sikere volt az ELTE BGGYK logójával ellátott powerbanknek is. A sajátos nevelési igényű tanulókkal és szüleikkel folytatott beszélgetés során kiderült, hogy tavaly még nem bíztak feltétel nélkül abban, hogy valóban egyénre szabott orvosi-rehabilitációs segítséget fognak kapni a gyerekek, a projekt támogatásával azonban most rendszeresen vihetik őket a különböző egészségügyi intézményekbe.

Az iskolalátogatásokon Dr. Perlusz Andrea vezetésével sor került még a 2023. december 2–10. között Magyarországra látogató kenyai tanárokkal történő egyeztetésre, felkészítésre is. A kiválasztott tanárok a sajátos nevelési igényű tanulók támogatására kidolgozott módszertani projektfeladatot kaptak, amelynek a tervét a budapesti látogatás idejére tervezett workshop alkalmával kell majd bemutatniuk. A tervet pedig a következő év január–április közötti időszakban kell majd kipróbálniuk, megvalósítaniuk. A kenyai tanárok magyarországi tanulmányútja újabb fontos lépés lesz a mindenki számára hatékony, befogadó iskoláztatás felé.

Kenya 2023

Kenya 2023

0

/

0

0

/

0