Tervezett közösségfejlesztés módszertani alapjai a köznevelésben, óvodás és kisiskoláskorú gyermekközösségekben

2022.05.16.
Tervezett közösségfejlesztés módszertani alapjai a köznevelésben, óvodás és kisiskoláskorú gyermekközösségekben
A gyermekközösségek támogatása minden életkorban kiemelt feladata a szakembereknek. A képzés célja, hogy a résztvevő az óvodáskorú gyermekek és/vagy a kisiskoláskorú tanulók pszichológiai jellemzőinek ismeretében képes legyen ezekhez alkalmazkodva az adott gyermekközösség társas szempontú támogatásának megtervezésére, kivitelezésére és értékelésére. Ismerje a közösségfejlesztés általános kereteit, lépéseit, legyen képes a közösségfejlesztés céljainak meghatározására, a folyamat megtervezésére.

A tervezési folyamathoz egy olyan keretrendszer használatát sajátítja el a résztvevő, amely unikális módon mind a gyermekcsoport adatfelvételéhez, mind pedig az adatok elemzéséhez segítséget nyújt. A folyamatba ágyazott képzés előnye, hogy a résztvevőnek lehetősége van az elsajátított ismereteket azonnal gyakorlatban alkalmazni és erről folyamatos visszajelzést kap a mentorált folyamatban, illetve lehetősége nyílik szélesebb körben is megvitatni tapasztalatait. A résztvevő nemcsak egyetlen módszer alkalmazására válik képessé, hanem arra is, hogy fokozott önállósággal válassza meg a céljainak megfelelő eszközöket a közösségfejlesztéshez.

A folyamatba ágyazott 30 órás továbbképzés frontális, kis csoportos és egyéni tevékenységekre épít az interaktív előadás és megbeszélés, valamint az e-mentorált egyéni munka módszereit alkalmazva.

 

A továbbképzés fő tematikai egységei:

  • A közösségfejlesztés általános alapjai
  • Az óvodás és kisiskoláskorú gyermekek pszichológiai jellemzői, hangsúlyosan a csoportban elfoglalt hely és a kortárskapcsolatok szerepe
  • Közösségfejlesztés az óvodás és kisiskoláskorú gyermekek csoportjaiban
  • Szociometriai módszertanok a megismerési folyamatban
  • Szociometria alkalmazása a gyakorlatban
  • Szociometria a közösségfejlesztés eszközeként
  • Képzés lezárása, reflexiók

 

Szervező: Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
Felnőttképzési eng. szám:
E/2021/000005
Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/006042
A képzés oktatói: dr. Szekeres Ágota gyógypedagógus, pszichológus, egyetemi docens; Horváth Endre gyógypedagógus, egyetemi tanársegéd
Kaptás-Kiss Dóra gyógypedagógus; Herbainé Szekeres Erika szakvizsgázott, okleveles gyógypedagógus;
Részvételi díj: 80 000 Ft/fő
Helyszín: Online, MS TEAMS felületen
Képzés ideje: 2022. július 5-6-7.
Zárókonzultáció: 2022. augusztus 23.

 

Jelentkezés feltételei:

  • Pedagógus képzés képzési területen (gyógypedagógia, óvodapedagógus, tanító, tanár, konduktor) és/vagy pszichológia, és/vagy szociálpedagógia alap- vagy mesterképzésben (vagy korábban ennek megfeleltethető főiskolai szintű képzésben szerzett oklevél)
  • óvodapedagógus, tanító, tanár, gyógypedagógus, logopédus, gyógypedagógiai tanár, gyógypedagógiai terapeuta, szociálpedagógus, konduktor, fejlesztő pedagógus, pszichológus.
  • 2 éves, végzettségének megfelelő szakmai tapasztalat óvodás és/vagy kisiskoláskorú gyermekek ellátásával kapcsolatban

 

A továbbképzés minimum 16 fő esetén indul. Maximum létszám: 20 fő.

Jelentkezni a jelentkezési határidőig vagy a keretlétszám eléréséig (20 fő) a kitöltött, aláírt jelentkezési lap és a hozzá kapcsolódó mellékletek postán és elektronikusan történő megküldésével lehet. A jelentkezést akkor tekintjük befogadottnak, ha a jelentkezési lap és valamennyi szükséges melléklet beérkezett.

Amennyiben a keretlétszám a jelentkezési határidő lejárta előtt betelik, a jelentkezést lezárjuk. Ez a honlapon közzétételre kerül, ezért kérjük, jelentkezése megküldése előtt tájékozódjon.

 

A jelentkezési laphoz csatolandó mellékletek

  • egyetemi és/vagy főiskolai szintű óvodapedagógus vagy tanító vagy tanár vagy gyógypedagógus vagy logopédus vagy gyógypedagógiai tanár vagy gyógypedagógiai terapeuta vagy szociálpedagógus vagy fejlesztőpedagógus vagy pszichológus vagy konduktori végzettséget igazoló oklevél másolata,
  • legalább 2 év szakmai (pedagógiai, óvodás és/vagy kisiskoláskorú gyermekek ellátásával kapcsolatban) gyakorlat igazolása (a közalkalmazotti jogviszony önmagában nem igazolja a pedagógiai gyakorlatot, ezért kérjük olyan igazolást mutasson be, amelyből a szakmai gyakorlata egyértelműen kiderül, pl. szerepel benne a munkaköre megnevezése),
  • kitöltött számlakérő nyilatkozat.

 

Jelentkezési lap és a hozzá tartozó mellékletek beérkezési határideje: 2022. június 13.
A jelentkezési lapot és annak mellékleteit kérjük elektronikusan
és postai úton is szíveskedjenek megküldeni:
ELTE BGGYK Tanulmányi Hivatal 1097 Budapest, Ecseri út 3.
E-mail: tovabbkepzo@barczi.elte.hu

 

A tanúsítvány kiadásának feltételei:

  • Részvétel a továbbképzés teljes óraszámának 80%-án.
  • A záró értékelő teszten legalább 60%-os eredmény elérése
  • A beadandó feladatban legalább 80%-os eredmény elérése
  • A teljesítendő feladatok határidőre történő benyújtása és a hozzájuk kapcsolódó online reflexiós folyamatban való aktív részvétel

 

További információ kérhető adminisztratív kérdésekben:
tovabbkepzo@barczi.elte.hu
tel: +36 1/358-5512

 

49/2016. (11.30.) ELTE BGGYK Kari Tanács határozata alapján az a hallgató, aki gyógypedagógia alapvégzettsége (vagy ezzel egyenértékű korábbi főiskolai végzettsége) mellett a gyógypedagógus-szakvizsga képzés megkezdését megelőző 5 naptári éven belül, illetve a gyógypedagógus-szakvizsga képzéssel párhuzamosan a szakvizsga abszolutóriumának megszerzését megelőzően az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon legalább 120 óra időtartamban részt vett pedagógus-továbbképzésben, függetlenül attól, hogy a 120 órát egy vagy több képzés óraszámának összeszámításával szerezte meg és a gyógypedagógus-szakvizsga keretében a „gyógypedagógiai szakismeret és gyakorlat megújítása” modult választja, a „gyógypedagógiai szakismeret és gyakorlat megújítása”modulhoz tartozó tanegységek követelményeinek teljesítése alól felmentést kap.

 

Oktatók bemutatkozása


A pedagógus-továbbképzés keretében szerzett ismeretek beszámítása a gyógypedagógus-szakvizsgába