Tanulmány a Child Development nemzetközi folyóiratban

2025.07.24.
Tanulmány a Child Development nemzetközi folyóiratban
A rangos Child Development nemzetközi folyóiratban jelent meg Káldi Tamás, az ELTE BGGYK Gyógypedagógiai és Módszertani Rehabilitációs Intézet, Logopédia Szakcsoport adjunktusának és Szőllősi Ágnes és Racsmány Mihály közös kutatása.

A szerzők a kutatásban azt vizsgálták, hogy vajon a tesztelési hatás már 5-6 éves gyerekeknél is működik-e. A tesztelési hatás olyan tanulási stratégia eredményeképpen figyelhető meg, amely során a megtanulandó anyagot már gyakorlás közben aktívan felidézzük (tulajdonképpen teszteljük a tudásunkat), így az információ hatékonyabban rögzül a hosszú távú emlékezetben. Ez a stratégia hatékonyabb, mint például a hagyományos módszerek, amikor csak ismételten meghallgatjuk vagy elolvassuk az anyagot.

Eredményeik szerint a hatás ebben az életkorban is megfigyelhető, de csak akkor, ha a gyakorlást elegendő kezdeti tanulás előzi meg. Ez pedagógiai szempontból is jelentős felismerés, hiszen megmutatja, hogy a hatékony tanulás két alapfeltétele:

  • a kikérdezésen alapuló gyakorlás,
  •  és az ezt megelőző kellő tudás megszerzése, amely biztosítja a gyakorlás alatti sikeres előhívást.

A tanulmány rámutat arra, hogy a jól megtervezett, felidézésre építő módszerek már óvodás korban is hatékonyan támogatják a szókincs és a tudás fejlesztését.

A szerzők hálásak Vágner Rékának az adatgyűjtés megszervezésében nyújtott segítségért, valamint Szegfű Annának és Molnár Dórának a közös munkáért, a sok közös gondolkodásért és az adatgyűjtésért. Ezen kívül köszönetet mondanak az alábbi hallgatóknak az adatgyűjtés során végezett szorgalmas munkájukért: Czakó-Nagy Alexandra, Ipacs-Szabó Petra, Kakas Dorottya, Lécz-Pokol Johanna Éva, Pirityi Borbála Mária, Pócs Adrienn, Puskás Orsolya, Purczeld Szilvia Ágota, Sólyom Anna Rebeka.

Köszönettel tartoznak továbbá Somorjai Kingának és Somorjai Noéminek a kísérlet ingeranyagának elkészítésében nyújtott segítségükért.