Participatív kutatás és oktatás az európai társadalmi innovációs ajánlások között

2023.10.11.
Participatív kutatás és oktatás az európai társadalmi innovációs ajánlások között
Éppen hat évvel ezelőtt vették át Karunk munkatársai az "Együtt tanítunk!" - inkluzív oktatási módszerek a felsőoktatásban című pályázatukért elnyert, a Felsőoktatás Nemzetközi Fejlesztéséért Díjat a Tempus Közalapítvány ünnepélyes díjátadóján. Az inkluzív módszertanról, annak hatásáról ír frissen megjelent kiadványában az EASPD által felkért kutatókból álló szerzői csapat. 

A társadalmi innováció koncepciója fogyatékosságügyi területen címmel látott napvilágot a European Association of Service providers for Persons with Disabilities tanulmánya. A kutatás során arra keresték a választ, hogy a közszféra miképp tud részt venni ezekben a társadalmi innovációkban, és milyen mozgatórugói vannak a fejlesztéseknek.

Az eredmények alapján a jogi és pénzügyi környezet, a hálózati együttműködések, valamint a szemléletformáló kezdeményezések mellett, a fogyatékossággal élő emberek részvétele bizonyult meghatározó hajtóerőnek.

A participatív kutatás és oktatás, olyan aktivitások, melyek a résztvevők hangjának felerősítése, empowermentje mellett, a közösségek számára is innovációs potenciállal bírnak. A kutatás ajánlásai között olyan úttörő gyakorlatként jelenik meg, mely az oktatás még sokszínűbbé tételével támogatja a fogyatékossággal élő személyek társadalmi befogadását. A Karon kifejlesztett és az Egyetem Know-how listáján szereplő, Együtt oktatunk! participatív felsőoktatási módszertan egy ilyen gyakorlat, amely az akadémiai területen érvényesíti a Semmit rólunk nélkülünk! elvet.