Nemzetközi tudósokkal bővült az FT szerkesztőbizottsága

2025.07.10.
Nemzetközi tudósokkal bővült az FT szerkesztőbizottsága
A Fogyatékosság és Társadalom szerkesztőbizottsága további nemzetközileg elismert tagokkal bővült. Az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gondozásában megjelenő lap immár a világ számos pontjáról érkező, magas szakmai presztízzsel bíró kutatókat tudhat soraiban.

Az új tagok Hoffman István, Bányai Borbála, Cserti-Szauer Csilla, Hernádi Ilona, Horváth Péter László, Jakab Nóra, Katona Vanda, Maléth Anett és Sándor Anikó mellett:

  • Julia Bahner – a svédországi Lund Egyetem Szociális Munka Tanszékének docense. Doktori fokozatát a University of Gothenburg-on szerezte szociális munka területen: témája a személyes asszisztencia szolgáltatás és a szexualitás volt. Azóta a szexualitással és a fogyatékossággal kapcsolatos munkája kibővült, és többek között nemzetközi perspektívákat is felölelt.
  • Thomas Barow – a svédországi Örebro Egyetem professzora neveléstudományi területen. Doktori fokozatát 2007-ben szerezte meg a németországi Humboldt-Universität zu Berlinen, a 20. század első felében Svédországban a „gyengeelméjűként” kategorizált emberek helyzetével foglalkozó disszertációjával. Az Örebro Egyetemen a SpecEDL (Speciális nevelés, fejlesztés és tanulás) kutató csoportot vezeti. Kutatásai a gyógypedagógiával és az inkluzív neveléssel kapcsolatosak, a pedagógiai, didaktikai, társadalmi és történeti szempontokra összpontosítva, nemzeti és nemzetközi perspektívából.
  • Lesley Davis - az Indiana University Maurer School of Law professzora. Érdeklődése középpontjában az akadálymentesítés és fogyatékos személyek jogai állnak. Aktívan részt vesz az AccessAble nemzetközi szervezet munkájában, ahol a hozzáférhetőség és befogadás előmozdításáért dolgozik.
  • Amita Dhanda - a Hyderabadban működő NALSAR University of Law professzor emeritája. Jelentős munkát végzett a pszichiátriai diagnózissal élő személyek jogai és a jogi reformok területén, különösen az ENSZ Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezményének (CRPD) értelmezésében és alkalmazásában.
  • Erdélyi Andrea - az Oldenburgi Egyetem professzora. Kutatási témái közé tartozik az értelmi fogyatékos személyek iskolai integrációja, kommunikációs támogatása, valamint a nemzetközi összehasonlító gyógypedagógiai vizsgálatok.
  • Fiala‑Butora János – a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont Jogtudományi Intézetének tudományos főmunkatársa és az írországi Galway-i Egyetem Fogyatékosjogi Központjának (Centre for Disability Law and Policy) kutatója. Kutatási területe az emberi jogok, különös tekintettel a fogyatékos emberek és a nemzeti kisebbségek jogaira. Több országban vett részt a gondnoksági rendszer reformjában.
  • Elizabeth Ombito Khalili – a kenyai Moi Egyetemen (Eldoret, Kenya) oktatási kommunikációtechnológia és pedagógia szakirányon szerzett PhD fokozatot. A kenyai Masinde Muliro Tudományos és Technológiai Egyetemen nyelvoktatásból (szuahélii) szerzett mesterdiplomát. Alapszakos tanulmányait szuahéli és történelem szakon végezte. 30 éves középiskolai tanári tapasztalattal rendelkezik.

Kutatási területe a pedagógia, a tanterv, az oktatási média és a nyelvoktatás. Jelenleg a Rongói Egyetem Neveléstudományi Karának dékánja. Nagy érdeklődést mutat a sajátos nevelési igényű gyermekek oktatása iránt, mivel a posztgraduális hallgatók szakfelügyelőjeként és szakdolgozati tanácsadójaként dolgozik.

  • Anna Matamala – fordítói BA diplomát szerzett (UAB), és alkalmazott nyelvészetből doktorált (UPF, Barcelona), az Universitat Autònoma de Barcelona professzora. A Transmedia Catalonia kutatócsoport vezetője és az AccessCat igazgatója. Kutatásainak középpontjában az audiovizuális fordítás és a média hozzáférhetősége áll. Anna számos, az audiovizuális fordítással és a média hozzáférhetőségével kapcsolatos projektben vett részt és vezetett, és aktív szerepet vállalt olyan tudományos események szervezésében, mint a Média mindenkinek konferencia, vagy a Haladó Kutatási Audio Narráció szeminárium. Anna nagy érdeklődést mutat az olyan tudásátadási tevékenységek iránt, mint a szabványosítás.
  • Somfalvi Edit – a Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet adjunktusa, Romániában él. 1994 óta református lelkész, 2006-ban pásztorálpszichológusi végzettséget, 2015-ben doktori fokozatot szerzett gyakorlati teológiából a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen. Katekhétikát és Liturgikát tanít. Kutatási területe a Z és ALPHA generációk oktatásmódszertana, különös tekintettel a fogyatékos személyekre, kutatja továbbá a gyülekezeti életbe való integrálhatóságukat is.
  • Jan Walmsley - az Open University professzora. Több évtizedes tapasztalattal rendelkezik a fogyatékosságtudomány, különösen az értelmi fogyatékossággal élő emberek önérvényesítése és közösségi részvétele területén. Úttörő szerepet játszott az inkluzív és participatív kutatások elterjesztésében.

A szerkesztőbizottság nemzetközivé válása új lehetőségeket nyit a hazai és nemzetközi szerzők számára. Ezáltal tovább nő a folyóirat tudományos színvonala és láthatósága is.

A folyóirat szerkesztői várják leendő szerzőik fogyatékosságtudományi és gyógypedagógiai témájú kéziratait angol és magyar nyelven egyaránt.