Háromnapos szakmai találkozó Budapesten az inkluzív oktatás jegyében

2025.10.16.
Háromnapos szakmai találkozó Budapesten az inkluzív oktatás jegyében
A European Agency for Special Needs and Inclusive Education (EASNIE) CAFIE (Cooperation for Inclusive Education) kutatás-fejlesztési munkacsoportjának tagjai háromnapos workshopon vettek részt Magyarországon.

Az EASNIE egy független szakmai szervezet, amely együttműködési platformként szolgál az európai oktatási minisztériumok számára. Küldetése, hogy támogassa tagországait az inkluzív oktatási rendszerek kialakításában, amelyek minden tanuló számára biztosítják az egyenlő hozzáférést az oktatáshoz, javítva ezzel életkilátásaikat és társadalmi részvételüket.

A budapesti workshop központi témája az interszekcionális együttműködés és szakmaközi kooperáció volt az intézményi szinteken. A program során a résztvevők számos hazai jó gyakorlatot ismerhettek meg.

Iskolalátogatás és szakmai bemutatók
A workshop második napján a résztvevők ellátogattak a IX. kerületi Molnár Ferenc Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába, ahol egy angol nyelvű tanórát is megtekintettek, majd az öt országból érkező résztvevők szakmai megbeszélésen értékelték a látottakat.

A második nap délutánjának szakmai programját Perlusz Andrea, az EASNIE magyarországi képviselője nyitotta meg, aki előadásában bemutatta a hazai inkluzív oktatás helyzetét. Ezt követően több hazai szakember osztotta meg tapasztalatait:

  • Tóthné Almássy Mónika, a KórházSuli Alapítvány igazgatója és társalapítója ismertette a szervezet munkáját, amely a tartós orvosi kezelés alatt álló gyermekek oktatási rehabilitációját támogatja.
  • Jenei Andrea és Bozsó Eszter bemutatták a Józsefvárosi Egységes Módszertani Intézet és Általános Iskola utazótanári szolgáltatását, valamint azt a széleskörű és innovatív szolgáltatási palettát, amit az intézmény nyújt.
  • Pulay Márk, konduktor és kutató, ismertette a Semmelweis Egyetem Pető András Karának munkáját, ahol a konduktív pedagógia holisztikus megközelítéssel segíti a központi idegrendszeri sérüléssel élő gyermekek komplex rehabilitációját.
  • Reményi Tamás, óraadó gyógypedagógus és Rózsás Edina, igazgatóhelyettes mutatták be a Laborc Általános Iskolát, amely formálisan integrált oktatást biztosít, különös figyelmet fordítva az ADHD-s tanulókra.
  • Báder Melinda és Lukács Szandra több mint húsz éves tapasztalatukat osztották meg a hallássérült gyermekek integrációjának támogatásáról, a Dr. Török Béla Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, EGYMI és Kollégium és módszertani központ munkáján keresztül.
  • Ruttkay Réka, négygyermekes édesanya, személyes történetén keresztül mutatta be, milyen hatással van az egyenlő hozzáférés biztosítása a sajátos nevelési igényű gyermekek és családjaik életminőségére. Réka említést tett az Egyedülálló Szülők Központjának CsillagPont Fejlesztési Központjáról is.

Kulturális program és záró ülés

A szakmai programot kulturális események is gazdagították. A résztvevők ellátogattak a Dohány utcai Zsinagógába, ahol egy különleges vezetésen vehettek részt, majd közös vacsorával zárták a napot, amely lehetőséget adott a kapcsolatépítésre. A workshop utolsó napján összefoglaló ülés keretében értékelték a három nap eseményeit, és egyeztettek a CAFIE (Cooperation for Inclusive Education) kezdeményezés következő lépéseiről.

A program sikeresen zárult, számos inspiráló példát és együttműködési lehetőséget hozva felszínre az inkluzív oktatás területén.