Grüezi aus der Schweiz – Zürichben jártunk

2024.04.04.
Grüezi aus der Schweiz – Zürichben jártunk

Imre Angéla (GYMRI) és Kövecses Gréta (Nemzetközi Iroda) Erasmus+ 20% nem oktatási célú oktatói és adminisztratív munkatársaknak elérhető mobilitás keretein belül Svájcba látogatott. Összefoglaló a kiutazásról.

A nem oktatási célú mobilitási utunknak kettős célja volt: egyrészt szerettük volna minél alaposabban megismerni a svájci pedagógiai képzést, feltérképezni, hogy a hallgatóink milyen kurzusokat látogathatnak, az oktatók pedig milyen lehetséges kutatásokba kapcsolódhatnak be vagy éppen hol találnak partnereket a saját projektjeikhez, másrészt fontosnak tartottuk bemutatni a svájci kollégáknak a karunkat, hogy ezzel is kedvet csináljunk nekik és diákjaiknak egy budapesti egyetemi látogatáshoz.

A kint töltött öt napot igazán intenzíven töltöttük. Az első napon bejártuk az egyetemi épületeket. Lenyűgöző volt látni a modern tantermeket, bennük a könnyen mozdítható, görgethető bútorokkal és természetesen az előadásokat segítő mindenféle technikai eszközzel, a mindenki által ingyenesen használható, gazdagon felszerelt könyvtárat, a több, egymástól leválasztható tornatermet és a tágas tereket, mindenütt kollégák beszélgettek, tanulócsoportok projektfeladatokat oldottak meg, tanácskoztak, vagy csak egyszerűen együtt kávéztak. Leginkább mégis az lepett meg bennünket, mennyire figyeltek arra, hogy az itt dolgozó oktatók és munkatársak kellemesen érezzék magukat. A legfelső emeleten ugyanis berendeztek egy, csak az oktatók által használható társalgót, ahol kényelmesen beszélgethetnek, kávézhatnak a kollégák, vagy csak egyszerűen leülnek és a hatalmas üvegablakokon keresztül gyönyörködnek a városban. És ez még nem minden! A csendes zónában 3 szoba is az oktatók rendelkezésére áll, ha valaki egy kis nyugalomra vágyik, fáradt vagy éppen csak szunnyadna egy órácskát.

Először talán meglepő lehet, miért látogattunk meg egy tanárképző főiskolát, miért nem a gyógypedagógiai kart kerestük fel. Számos beszélgetést követve azonban rájöttünk, nem járunk rossz helyen. Svájcban ugyanis úgy gondolkodnak, hogy a különböző fogyatékosságokon kívül még számos más oka is lehet annak, hogy az embernek valamilyen szempontból speciális szükségletei vannak: legyen ez azért, mert más országból, más kultúrából érkezett és nem ismeri a nyelvet, magatartásbeli vagy beilleszkedési problémája van, vagy egyszerűen csak túl tehetséges valamiben. Ezért, bár van gyógypedagógiai oktatás is, elsősorban arra törekednek, hogy ezeket a speciális ismereteket minél jobban beépítsék az általános pedagógiai képzésbe, s ezek az ismeretek minden pedagógus eszköztárába beletartozzanak. Kis ország, kevés szakemberrel, ezért a képzésben is törekednek a gazdaságosságra és a praktikumra. A kulcsszó az inklúzió. Szakmai programunk részeként sokat beszélgettünk erről oktatókkal, részt vettünk angol- és német nyelvű tanórákon, még az odaérkező mobilitásos diákok életébe is betekintést nyerhettünk. Természetesen a kultúrával való ismerkedés sem maradt el: a zürichi városnézésen kívül ellátogattunk Bernbe, az ország fővárosába, bemehettünk a Parlamentbe, sőt, még parlamenti ülésekre is beültünk.

A sok élmény még egészen friss. A beszélgetések számos gondolatot elindítottak bennünk, s habár Svájc rettentően drága ország, ami egy kicsit megnehezíti a tervezést, de úgy látjuk, van remény rá, hogy a jövőben több szálon is elindul a közös munka a karunk és a zürichi Pedagógiai Főiskola között. Az érdeklődő oktatókat és hallgatókat buzdítjuk arra, hogy felvegyék a kapcsolatot az egyetemünk nemzetközi kapcsolatokért felelős kollégáival és kívánjuk, hogy sikeresen pályázzanak a svájci partnerünkhöz.

Milyen nyelvtudással érdemes ehhez rendelkezni? Minden egyetemi oktató, akivel kint kapcsolatba kerültünk, valamint a diákok is kiválóan beszéltek angolul. De ha az ember németül is beszél, még több lehetősége van, hiszen úgy betekintést nyerhet még az alap- és középfokú oktatásba is, részt vehet például tanórákon vagy fejlesztő foglalkozásokon. A svájci németet egyébként megérteni nagy kihívás, de ez ne riasszon el senkit, hiszen az iskolákban az oktatás nyelve a „Hochdeutsch”, azaz az irodalmi német nyelv.

Köszönjük minden kinti kollégának az utunk előkészítését, a kedves fogadtatást, a gyors reagálásokat, a rugalmasságot, a sok-sok gondolatébresztő beszélgetést. Reméljük, hogy ezen előkészítő – és kapcsolatkiépítő utunkat számos közös szakmai program követi majd.

További információ a nem oktatási célú oktatói és az adminisztratív munkatársaknak elérhető mobilitási lehetőségekről elérhető erre a linkre kattintva.

Zürich 2024

Zürich 2024

0

/

0

0

/

0