A tudás formálódik gyakorlattá Kenyában

2023.12.06.
A tudás formálódik gyakorlattá Kenyában
December 6-án mutatták be az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karon a kenyai inkluzív iskolafejlesztési program elmúlt évének eredményeit.

A 2023-as kenyai terepmunkán részt vett bárczis munkatársak: Perlusz Andrea tudományos és stratégiai ügyekért felelős dékánhelyettes, a projekt szakmai vezetője, Márkus Eszter oktatási ügyekért felelős dékánhelyettes és Erdős Attila, a Nemzetközi Iroda vezetője mellett megtisztelte az eseményt jelenlétével Darázs Lénárd, az ELTE rektorhelyettese; Papp Gabriella, a Bárczi dékánja; Sitkei Zoltán, a projekt vezetője, az ADRA Hungary igazgatója; Bokor Attila a Hungary Helps részéről, valamint a sajtó képviselői. Jelen voltak azok a kenyai vendégtanárok is, akik közvetlenül együttműködnek a BGGYK oktatóival, valamint Edwin Wagah, az Ubin-Adam Afrika szervezet alapító-vezetője.

Az inkluzív iskolafejlesztési projekt a kenyai SUNCEP (Special Underserved and Needy Children Empowerment Program) program keretében indult 2022 áprilisában, az ADRA Adventista Segély Alapítvány magyarországi szervezete és az ELTE BGGYK együttműködésében.

Darázs Lénárd köszöntő beszédében elmondta, az egyetem vezetése szerencsés helyzetben van, hiszen akárhová mennek, kiváló kezdeményezésekkel találkoznak; említést tett a Gyógypedagógiai Kar dinamikus fejlődéséről, illetve kiemelte a kenyai programot és a karhoz kötődő társadalmi innovációs projekteket. A Bárczi tevékenységi köre új színnel egészült ki a kenyai program révén – fogalmazott –, mindezt pedig megalapozta a kar sok évtizedes kiemelkedő szakmai tevékenysége. A tudás formálódik gyakorlattá a terepen, az ADRA Hungary Alapítvány együttműködésével és a Hungary Helps Ügynökség támogatásával; intézményfejlesztésben és fogyatékossággal élő gyerekek fejlesztésében is részt vesznek a kar munkatársai Kenyában. Darázs Lénárd hangsúlyozta: ez a siker az egész kar érdeme.

Papp Gabriella dékán asszony – aki maga is résztvevője a projektnek – kiemelte, az ELTE BGGYK elkötelezett a társadalmi felelősségvállalásban. A most középpontban álló kezdeményezés a kar első Európán kívüli projektje; egy évvel az első út után komoly eredményekről tudnak beszámolni a kollégák, több száz tanulót vizsgáltak meg, mérték fel az állapotukat. A gyerekek szülei ugyan kezdetben bizalmatlanul szemlélték a munkát, mára azonban látják, hogy érdemi változások történtek.

A Hungary Helps Ügynökséget képviselő Bokor Attila kifejezte, számukra is öröm, hogy részt vehetnek ennek programnak a finanszírozásában. Többek között kiemelte az eredményes szemléletformáló munkát, a kijuttatott segédeszközöket; és hangsúlyozta: erősségünk a nemzetközi fejlesztés, különösen a magyar szakemberek tudásának köszönhetően.

A következőkben a projekt szakmai vezetője, Perlusz Andrea bemutatta, mit végzett eddig a team, illetve beszélt a terveikról is. Elmondta, 2021-ben kezdték tervezni az iskolafejlesztési projektet, amely azóta sok szereplővel bővült, és nagy rugalmasságot kíván valamennyi résztvevőtől. Kiemelte, egyre több önkéntes segíti őket, illetve említést tett arról, hogy maguk a bárczis kollégák is valójában önkéntesek. 2022-ben zajlott a szűrési szakasz; 103 fogyatékossággal élő gyermekkel foglalkozott a 9 fős fejlesztő team, valamint 59 tanár számára tartottak inkluzív módszertani workshopokat. A jelen harmadik szakaszban visszatértek Kenyába, ahol víztisztító berendezéseket üzemeltek be a partnerintézményekben, és higiénés protokollt dolgoztak ki, hogy redukálják a látás- vagy hallásvesztéshez vezető megbetegedések számát; ebben egy helyi ápolónő is a segítségükre lesz, aki hetente végiglátogatja az iskolákat.

Útjuk másik célja az egyetemi kapcsolatok bővítése volt; tavaly a Kenyatta, idén a Rongo Egyetemmel kötöttek együttműködési megállapodást; mindez jól illeszkedik az ELTE Afrika-stratégiájához. Távoli célként egy kenyai gyógypedagógiai módszertani központ megvalósítását tűzték ki, mely támogatni tudja az inklúziót.

Edwin Wagah, az Ubin-Adam Afrika hazánkban doktori képzést végző vezetője történelmi pillanatnak nevezte a napot, mert a Kenyának különleges lehetőséget jelentő program révén helyi gyógypedagógus-tanárok is Magyarországra érkeztek.

Videó révén mutatta meg a jelenlévőknek, milyen sokat ad ez a projekt az érintetteknek, a fogyatékos gyerekeknek és családjaiknak, akik a múltban számtalanszor tapasztaltak meg negatív reakciókat, akár fizikai bántalmazást is; csúfolták a gyerekeket az iskolában, felnőttként pedig munkanélküliek lettek. Mérföldkőnek nevezte azt, hogy most itt lehetnek a kenyai tanárkollégák, még akkor is, ha a hatalmas szervezés ellenére is csak négyen kaptak vízumot a tíz kérelmezőből.

Az ADRA-t képviselő Sitkei Zoltán, a projekt vezetője, aki szintén részt vett a 2023-as kenyai úton, kifejezte, hálásak érte, hogy egy ilyen nagy múltú egyetemmel dolgozhatnak együtt, mint az ELTE. Az ADRA egy humanitárius világhálózat, 130 iroda működik világszerte, hogy szolgálják a rászorulókat. A Bárczival közös program különleges számukra: ennek köszönhetően hátrányban lévő gyerekek kaphatnak esélyt.

A kenyai tanárkollégák közül Owange John Duncan Orwa mondott beszédet, magyarul köszöntve a hallgatóságot; az iskolák kiválasztásában közreműködő Edwin Wagah személyét, tevékenységét pedig a Budát Pesttel összekötő hidakkal állította párhuzamba. Rámutatott, tisztában vannak vele mindannyian, hogy mindez voltaképpen nem róluk szól, hanem egy rászoruló gyermekről valahol Migori megyében. Megosztott a közönséggel egy számára fontos kérdést: Mi az én szerepem abban, hogy a világ jobb hely legyen? Ő maga erősen hisz abban, hogy a minőségi oktatás meg tudja változtatni a világot, hiszen ő maga is ezért állhat most itt.

Végül az út résztvevői diavetítéssel engedtek bepillantást a 2023. őszi kenyai terepmunkába, megosztva az egyes fotók történetét, illetve a háttérinformációkat. Márkus Eszter elmondta, milyen sokat jelent számukra az a szeretet, amellyel fogadták őket a második út alatt a gyerekek; hogy emlékeztek a nevükre, arra, hogy mit vittek ajándékba, mit játszottak velük.

Erdős Attila elmondta, a Migori megyében található Rongo Egyetem ugyan kisebb, mint az ELTE, de hasonló szakokkal rendelkezik; mindkét fél nyitott az oktatói-hallgatói mobilitásra. A Nemzetközi Iroda vezetője kifejezte: a jövőben valószínűleg már nem a segítségnyújtásra, sokkal inkább közös munkára kerül a hangsúly Kenyában.