A robotika alkalmazásának lehetőségei a gyógypedagógiai gyakorlatban

MAGYE Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosztály Szakosztályi napja – 2023.05.10.

2023.05.13.
A robotika alkalmazásának lehetőségei a gyógypedagógiai gyakorlatban
Az ELTE BGGYK épületében meghirdetett MAGYE szakosztályi nap személyes jelenléttel került megrendezésre, azonban a délelőtt előadásokba, valamint a délutáni kerekasztal-beszélgetésbe online is be lehetett kapcsolódni. A nap házigazdája dr. Szekeres Ágota, MAGYE Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosztály szakosztályvezetője, Mucsiné Erdei Mónika, MAGYE elnökségi tag, valamint Reményi Tamás MAGYE elnök rövid köszöntője után megkezdődtek a délelőtti előadások.

A Komplex problémamegoldó gondolkodás – végrehajtó funkciók – oktatási robotika, avagy a 21. századi képességek fejlesztésének jelentőségéről Mucsiné Erdei Mónika (SZTE JGYPK, Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI) előadásából tájékozódhattunk. Az előadás során ismereteket szerezhettünk a tanulás építőköveiről, a hideg és meleg végrehajtó funkciókról valamint az oktatási robotika céljáról, a megoldóképesség fejlesztéséről.

A következő előadó dr. Kálózi-Szabó Csilla a Robotikai tananyagfejlesztés hatáskutatása– szemelvények a RIDE projektből című előadásából a gyerekekhez közelálló programozás és az irodalmi szövegek feldolgozásának összekapcsolását ismerhettük meg. A bemutatóban rövid videót is láthattunk a tanulók által elkészített robotokról. A diszlexia-barát és sok képi megjelenítést alkalmazó projektet a négy dimenziós modul mátrixon keresztül ismertette előadásában az ELTE BGGYK oktatója.

Az ígéretes, Padlórobot bevezetése tanulásban akadályozott kisiskolások oktatási folyamataiba című előadásban Besenyő Judit az ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola tanára saját tapasztalatait ismertette. Az elmúlt 4 év során ennek az érdekes eszköznek a használatával sikerült a 2-3. osztályos tanulásban akadályozott gyermekek algoritmikus gondolkodását fejlesztenie. A méhecske alakú eszköz használata, mely a téri irányokat egy saját készítésű, 15x15 cm-es négyzetekből álló területen járja be, motiválttá teheti a gyermekeket ingerekkel terhelt világunkban a figyelem fókuszálásra és fenntartására, miközben a csoportos munkának köszönhetően nagyban segíti a szociális kompetenciák fejlődését.

A szünet utáni workshopok két teremben zajlottak. A következő kínálatból lehetett választani:

Sziráné Szabó Krisztina (BP. XVIII. Ker. SOFI): Andy és a Microbitek Számiskolában

Besenyő Judit (ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola): Olvasás-írás padlórobottal

Elek Zsuzsanna (Csodavár Budapest): A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése padlórobottal

Mucsiné Erdei Mónika, Retkes Edit, Huczekné Lólé Vivien, Köböl Erika, Varga Andrea (Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI): Szín- és vonalkövető robotok, valamint programozási alapok óvodától felső tagozatig – sajátélményű tapasztalatszerzés gyógypedagógusoknak és hallgatóknak 5 állomáson.

A délután programját a Gyógypedagógiai Szemle kerekasztal beszélgetés zárta, „Cikket írtam, te jó ég!” azaz Miért jó publikálni gyakorló gyógypedagógusként? címmel, melynek moderátora dr. Virányi Anita (GYOSZE főszerkesztő, ELTE BGGYK) volt.

A kerekasztal-beszélgetésben részt vett:

Gereben Ferencné dr., a GYOSZE szerkesztőségének tagja
dr. Lénárt Zoltán, a GYOSZE szerkesztőségének tagja
Bernolák Dóra gyógypedagógus, a GYOSZE jelenlegi szerzője
Besenyő Judit gyógypedagógus, a GYOSZE jelenlegi szerzője
Gacsó Adrienn, gyógypedagógus, a GYOSZE korábbi szerzője

Köszönet a szervezőknek és az előadóknak, hogy ez a tartalmas szakmai nap létrejöhetett.

Borítókép: magye-1972.hu